Ezt nézd át a bicikliden

Mit kell átnézni? Hogyan?

A legjobb, ha a biciklid tip-top, ha minden hibátlanul működik rajta, és be is van állítva hozzád rendesen, mert csak így biztos, hogy mindvégig jól fogod magad érezni. De vannak minimum követelmények, amelyek nélkül akkor se indulj el, ha nem az élvezet miatt csinálod.

A legalapvetőbb minimum követelmények, mint minden járműnél a kormány és a fék.

Kezdjük a kormánnyal

Ne szoruljon és ne lötyögjön! Jó eséllyel a te biciklid a következő kétféle kormánycsapágy rendszer valamelyikével épült: vagy menetes, vagy ahead rózsás. Ellenőrizni mindegyiket egyformán kell: a kezed a kormánycsapágyra teszed, behúzod az első féket, megmozgatod a bringát előre-hátra. Ha bármiféle lötyögést, kotyogást érzel, mindenképpen szorítanod kell a csapágyon. (Mindjárt mondom, hogy hogyan.)

Ha nem lötyög, akkor még azt kell ellenőrizned, hogy nem szoros-e. Ehhez emeld el a talajtól a bicikli első kerekét, és állítsd a vázat függőleges helyzetbe. Állítsd középre a kormányt. Finoman billentsd balra vagy jobbra. A kormánynak könnyedén el kell fordulnia abba az irányba, amerre a vázat billented. Ha nem tud elfordulni, akkor szorul. Ebben az esetben is állítanod kell a csapágyon.

Segítségül itt egy videó. A kormány ellenőrzését mindkét típusú kormány esetében ugyanúgy kell végezni. Ha ahead rózsás bringád van (újabb fajta), akkor ezen a videón a beállítást is megnézheted. (Ha menetes, akkor mindjárt jön egy másik videó.)

Hagyományos (menetes) kormánycsapágy rendszerhez egyelőre csak angol nyelvű videó van (majd készítek mindegyikhez sajátot is, de hátha sürgősebb, szóval addig nézd ezt). A lényeg: a villa egy menetes szárban végződik, így csatlakozik be a  bicikli homlokcsövébe. Azért tud forogni, mert van benne egy csapágy alul, egy meg fölül. Ezeknek a feszességét a menet végére tekert jó nagy (általában 36-os) anyával lehet beállítani, és hogy ez az anya ki ne tudjon lazulni, egy másik anyával megkontrázzák. Vagyis amikor az alul lévő anyával már beállítottad a feszességét, akkor az alsó anyát megfogod egy villáskulccsal, a felső anyát ütközésig a tetejére tekered, majd azt is megfogod egy villáskulccsal. Utána a felső anyát szorítani, az alsót lazítani kezded (egyszerre!), így ezek egymással szemben fognak elmozdulni, a teljes felületükkel egymásnak feszülnek, ezzel biztosítják, hogy maguktól ne tudjanak kilazulni.

A beállítás lényege, hogy az alsó anyát addig szorítsd, amíg bármiféle lötyögést érzel a villán, amikor behúzott fékkel rángatod a biciklit előre-hátra. Óvatosan húzd az anyát, se a menet ne szakadjon meg, se a csapágyat ne szorítsd túl, mert ha összeroppantod, lehet kicserélni. Alapszabály, hogy nem kell ezt a nagy anyát megtépni, csak annyira meghúzni, hogy ne lötyögjön a villa. Még valami. Az alsó anya nem mindig hatlapfejű. Ezen a videón is egy recés oldalú, kör alakú alsó anyát látsz. Ez is azért van, mert ezt tényleg nem kell megtépni. A kontraanyával erősen kell egymásnak húzni, de a csapágyat nem kell addig feszíteni, amíg el nem törik a golyóskoszorú. Érdemes megkeresni azt a határt, amikor a villa már egy egész picit nehezen forog el könnyen jobbra-balra. Onnan egy tizenketted (hatlapfejű anya egyik lapjának a fele) visszafordítod, és már lehet is kontrázni. Kontrázáskor ne lepődj meg, ha mégis szoros vagy laza lesz: ez egy türelemjáték. De menni fog.

Ha nem hatlapfejű az alsó anya, akkor vízszerelő fogóval kell majd dolgoznod. Ha idegesít, vagy nem tudsz vele dolgozni, vagy nem tudod rendesen szerelni, ki is cserélheted egy hatlapfejűre.

Addig csináld, amíg se nem lötyög, se nem szorul. Egyik se jó véglet, meg kell találni a középutat.

Most már érteni fogod a videót is. egyetlen megjegyzés: a kormányszárat (stucni) csak akkor kell kivenned, ha ki akarod cserélni a villát rögzítő anyákat vagy a csapágyat. egy sima beállításhoz nem kell kivenni a kormányt. ezen a videón egy komplett csapágycserét is végignézhetsz. Remélhetőleg neked elég csak beállítani a csapágy feszességét.



Ha nem tudod vagy nem akarod egymagad szerelni a kormányt, vidd el egy bringaszervizbe. Sok jó szerviz van, biztos van egy a közeledben is. Nem fognak érte sok pénzt kérni, gyorsan meg fogják csinálni. A kormány pedig létfontosságú alkatrész, legyen mindig patent!

Fékek

Ebből 4-féle lehet: vagy patkófék, vagy V-fék, vagy canti fék, vagy tárcsafék. (A canti és a V-fék végül is ugyanazon elv szerint működik, egyik a másikra ki is cserélhető a bicikli átépítése nélkül.) A tárcsafék lehet bowdenes vagy hidraulikus. A kontrás és a görgős fékes bringákat most helyből kihagyom, mert nem jellemző, hogy hosszú utakra ilyennel menjen az ember, ezeket főleg városi bringákon használják. De egyébként semmi akadálya nem lenne, hogy túrázásra használják, ezek is nagyon megbízható rendszerek, csak nem tömegjelenség. Ráadásul ezeket elég bonyolult szerelgetni.

Itt most a két legelterjedtebb féket, a V-féket és a patkóféket fogjuk megnézni.

Még a beállítás előtt egy fontos megjegyzés. A biciklit szinte mindig egyszerre 2 fékkel állítjuk meg. A fék beállítása akkor jó, ha teljesen behúzott hátsó fékkel a bicikli hátsó kereke blokkol, teljesen behúzott első fékkel az első kerék blokkol, de kiengedett fékkel mindkét kerék szabadon fut, súrlódás nélkül.

Itt is alapszabály: ha mered egyedül szerelgetni a biciklit (merheted, mert egyszerű, de meg kell tanulni), akkor szánd rá az időt, és szereld meg, de ha nem vagy biztos magadban, inkább fordulj szakemberhez. Meglepően kedvező árakon dolgoznak, és a fék nem játék.

Ha úgy döntöttél, megpróbálod magad megszerelni, akkor velkám!

Kezdjük a V-fékkel

Ez a legelterjedtebb. Ebből a videóból mindent megtudsz, ami fontos:


Patkófék

Főleg országúti bringákon találsz ilyet. Egyelőre angolul van videó, majd készítek magyart is. Ebből egyelőre mindent megtudsz. Ez sem űrtechnika. :rock: Ráadásul a V-féket is megmutatja.

Tárcsafék

Ezt tényleg csak akkor piszkáld, ha biztos vagy benne, hogy be tudod állítani. Ha nem, akkor irány a szerviz.


Egyéb beállítások

Arról, hogy hogyan állítsd be magadhoz a biciklid nyergét, a kormány magasságát, ebben a cikkben olvashatsz. Ha rajzot is szeretnél látni hozzá, akkor olvasd el ezt az írást is.

Váltó

Hátsó váltó

Ha eleged van a sok angol nyelvű videóból, akkor ennek nagyon fogsz örülni, mert ez németül van. De szerencsére van hozzá magyar felirat. FONTOS! 4:38-nál azt magyarázza, hogy a bowden feszességét a videón szereplő biciklin a váltókarnál lehet állítani. Országúti bringákon, a legtöbb trekking biciklin és sok-sok montin még hátul kell megfeszíteni vagy meglazítani a bowdent. Ha balra tekered a feszítőt, akkor feszesebb, ha jobbra, akkor lazább lesz a bowden.

Első váltó

Illetve a hátsó is rajta van. Méghozzá magyarul!

Megjegyzés:
A végállás állító csavarokat nem kell túlmisztifikálni. Ha a láncod akár a fenti, akár a lenti végállásban le akar esni a fogaskerékről, vagy ha nem tudsz elváltani a legnagyobb vagy a legkisebb fogaskerékre (de a többi sebesség pontosan kapcsolható), akkor igenis hozzá kell nyúlni ezekhez a csavarokhoz. Ezekkel tudod beállítani azt, hogy hol legyen a váltó szerkezet alsó és felső véghelyzete. Ez szemmel is jól látszik, és igen finoman állítható. Ha mégsem akarsz kísérletezni, akkor persze menj el egy szervizbe. Ennek a beállításnak az ára is  filléres kategória. Percek alatt végeznek vele.

Keréknyomás

A gumiabroncs oldalán megtalálod a minimális és a maximális értékeket. Ha a kényelem a legfontosabb, akkor az alsó értékhez közeli nyomást állítsd be, ha a sebesség a fontosabb, vagy ha az átlagnál jobban meg fogod terhelni a biciklit, pl. sok csomagod lesz, akkor válaszd inkább a magasabb értéket. Vedd figyelembe, hogy ha hidegben pumpálod fel a biciklit, és majd nagy melegben fogsz tekerni, a nyomás értéke meg fog változni. Ilyenkor sose fújd fel a maximális értékre,mert érhet kellemetlen meglepetés.

Alapszabály, hogy murvás útra kisebb, aszfaltra nagyobb nyomás javasolt.